دانلود پایان نامه تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی و رابطه آن با شیوه های فعال تدریس و

چکیده:

پژوهش های بین المللی اخیر در زمینه توسعه حرفه ای معلمان روشنگر، جهت گیریهای متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است. این پژوهش ها بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و می کوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم گیری های مربوط به شیوه های بهبود کیفیت آموزشی مدارک مشارکت دهد. این آموزش به معلمان کمک می کند تا به هنگام کسب صلاحیت های حرفه ای در حین کار به بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرآیندهای یاددهی- یادگیری توجه جدی مبذول دارند.

مقاله حاضر به بررسی آثار استفاده از درس پژوهی – به عنوان نمونه ای از پژوهش مشارکتی در کلاس درس- بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی می پردازد.

در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگی های برنامه توسعه حرفه ای مطلوب از دیدگاه آموزش گران ریاضی پرداخته می شود سپس درس پژوهی، که یک ایده ژاپنی برای توسعه حرفه ای معلمان می باشد جهت بررسی به عنوان یک الگوی موثر در توسعه حرفه ای معلمان ارائه می گردد و در پایان مشکلات و موانع به کارگیری این ایده در سیستم آموزشی فعلی ایران بررسی می شود.

داده های این مقاله به شیوه پژوهش مشارکتی با مشارکت دو گروه پنج و ده نفری از معلمان ریاضی ناحیه دو کرمان در دوره راهنمایی تحصیلی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه، مشاهده مشارکتی، یادداشت ها و نظرات ناظران بیرونی، مصاحبه با معلمان و دانش آموزان، ضبط صدا، فیلم و عکس جمع آوری شدند و از طریق کدگذاری به شیوه مقوله بندی، تجریه و تحلیل گردیدند.

نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که درس پژوهی می تواند به عنوان الگویی مطلوب در توسعه حرفه ای معلمان طرح گردد گرچه استفاده از درس پژوهی با مشکلات و موانع اجرایی مواجه است اما برای هر یک از آنها راه حل هایی را می توان ذکر کرد.

فهرست

عنوان                                                                            صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………….. 1

مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 3

هدف از تعلیم و تربیت و رابطه آن با درس پژوهی…………………………………….. 5

اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………. 9

عوامل موثر در تدریس………………………………………………………………………….. 13

الگوهای تدریس…………………………………………………………………………………… 16

الگوی  ماشین نگروسازمان نگری…………………………………………………………… 17

وجه تسمیه الگوی سازمان نگر با الگوی شاگرد محور………………………………… 18

انواع تدریس ………………………………………………………………………………………. 20

طرح مساله در پردازش مفاهیم ………………………………………………………………. 22

تعریف مفاهیم کلیدی……………………………………………………………………………. 23

دیدگاه ها…………………………………………………………………………………………….. 24

نتایج پژوهش ……………………………………………………………………………………… 26

پیشنهاد ………………………………………………………………………………………………. 28

روش حل مساله ………………………………………………………………………………….. 31

روش اجرا…………………………………………………………………………………………… 31

روش های گروه های همیار…………………………………………………………………… 32

مراحل و روش پژوهش ……………………………………………………………………….. 33

مدل پنج سطحی گاسکی……………………………………………………………………….. 35

اعمال معلمی……………………………………………………………………………………….. 38

منابع ………………………………………………………………………………………………….. 40

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط ali
آخرین مطالب